Jazda v obytnom prívese je z hľadiska bezpečnosti veľmi riskantná

Náruživí cestovatelia a dobrodružné povahy nedajú na obytné vozidlá dopustiť, ale testy zistili, že jazdy v nich sú mimoriadne nebezpečné. O tom, ako tieto vozidlá reagujú v krízových situáciách sa hovorí len málo, ak vôbec. Verejnosť, ale ani odborníci bezpečnosť týchto typov automobilov nesledujú. Pravidelné testy EutoNCAP sa konajú, ale ako sa správajú karavany v prípade kolízie, nevieme. Vo väčšine prípadov bývajú následky nárazu s týmto typom vozidla fatálne, v prvom rade pre posádku.

karavan
 
Testovanie začali vo Švédsku
Tento stav sa však rozhodla zmeniť štátna dopravná agentúra Švédska Trafikverket a zisťovala, ako sa tieto „domy na kolesách“, ktoré si získavajú stále väčšiu popularitu, správajú v čase zrážky. Obľuba karavanov rastie, len vo Śvédsku je ich zaregistrovaných vyše 100 tisíc, ale sú aj bezpečné?
Táto spomínaná švédska agentúra sa na základe niekoľkých smrteľných nehôd obytných prívesov rozhodla, že vykoná vlastné nárazové skúšky vybraných vozidiel. Jej úlohou bolo rozlúštiť správanie sa karavanu pri čelnej zrážke s malým presahom, čo je najčastejším spôsobom nárazu. Týmto činom však chceli švédski odborníci upozorniť na fakt, najviac pozornosti sa venuje hlavne osobným automobilom a na tento typ vozidiel sa nevzťahujú takmer žiadne požiadavky a nekladú sa ne nijaké nároky.

vw
 
Dva typy-dve katastrofy
Test prebiehal na dvoch typoch vozidiel: prvým bol Fiat Ducato, ktorý mal dodatočnú obytnú časť a druhým bol takisto Ducato, ale išlo o kompletný „motorhome“ s integrovanou kabínou. Testy sa zamerali na všeobecné vlastnosti bezpečnosti daného typu vozidiel. Výsledky boli v obidvoch prípadoch viac ako alarmujúce. Po náraze automobilov do pevnej prekážky prednou časťou v rýchlosti 64 km/hs figurínami v kabíne pripútanými na mieste vodiča, spolujazdca a dvoch detí, sediacich za nimi, by v ani jednom z nich cestujúci náraz neprežili hlavne kvôli krehkej konštrukcii kabíny, ale aj nepripevnené predmety v obytnej časti sa stávajú veľmi nebezpečnými. Všetci majitelia by si preto na to mali dávať obzvlášť pozor.
 
Odborníci zo Švédska, ktorí majú tieto testy na svedomí, sa rozhodli rokovať s organizáciou EuroNCAP,  aby spustila aj testovanie karavanov, a tým by donútila výrobcov zamýšľať sa nad produkciou bezpečnejších modelov.